Tuesday, January 14, 2014

Ceriwis Sang Lepat Lavender 25 Haribulan

Re-Blogged from Wednesday, April 25, 2012

Tenat aku sesudah letih ber-eksperimentasi pada spreadsheet excel menerapkan skill advance learner (yang mana coursenya tidak pernah aku hiraukan). 36jam terkial-kial meg'V-look-up' function hampir menghumbankan peranan diriku sebagai orang makan gaji di bawah Mamak Bendahara Paduka W.C.W.
Otak berkapasiti rendah, mood mudah alih. Kesampingkan dulu.

Duduk berlunjur di atas gelegar. Aku sedang giat membaca Kumpulan Puisi-Puisi Bajingan. Tekun menyelusuri karya-karya Melancholic Ivan. Tak lupa air tangan idola ku Pakcik Abdullah Jones dengan himpunan Sajak-Sajak Suci nya. 

Ketika aku berkira-kira hendak menghidupkan kereta atau menapak 444 ela ke pasar malam, Cik Puan Jepun menyapa. "Engkau bayar dua ploh hengget dah lah out of dua hatus hengget setiap bulan!"

Terkejut aku. Apa pula kata Mak Ayu Pak Ayu? Sudah hampir dua blas tahun aku melunaskan 50% syer ku sebagai pengguna elektrik saban bulan. Ntah angin puyuh mana yang mengilhamkan hatinya membuat keputusan kabinet secara tiba-tiba... pop!


"Dop aper lah Cik, saya tak kisah..... " belum sempat ayatku sampai ke hujungnya, Cik Puan Jepun telah bertindak balas refleks melepat aku 180 darjah ke barat daya (diulangi ... aku konfirmkan lepat taw, bukan lipat. Lipat tu macam Lipat Bumi, manakala lepat tu macam sejenis kuih berbungkus dengan daun pisang) .... "Eiyh! Aku tuan umah, aku dah dah decide... ko ingat aku tak tahu apa ada dalam umah ko?"

Hmmm... itulah dia Hikmah Ashabul Kahfi Ampat Minggu Pintu Tak Berkunci. Berbekalkan sendal dengan tuala Good Morning model '83 jah. Cik Puan Jepun dah discover  yellek pocchi statusnya: TV.  Lampu. Komputer (aku dah sorok masa aku nak berpergian) . Radio. Aquarium. Electric Rice Cooker. Astro. VCD Player. 

"Ko nak bayar 50:50? Ko tahu derang pakai peti ais sampai dua bijik?"

Patutlah. Pokok jati emas umur 30 tahun tumbang atas rumah. Aku tak cakap pew. Aku diam. Aku start keta pi pasar malam.


.

No comments:

Post a Comment