Friday, October 11, 2013

Ti Paduka Kus (Perjuangan Yang Belum Selesai)

Re-Blog (Monday, January 28, 2013)

Re-Cap Special Affair Simbiosism, Parasitism, Pest Control…Ti Paduka Kus & Penghuni Pondok. Ni kali ke tiga aku posting pasal permbasmian & pembenterasan melawan makhluq comel ni. Semalam aku tito, jari manis tangan kanan ku telah di gerik-gerik manja sebanyak 2 kali (twice) oleh si dia yang nak tunjuk terrer... seb baik tak luka macam hari tu.

(Pasal Simbiosism) tu nanti aku ceta. Sebab tikus ni lah yg gali lubang kat sink hole tempat air kuar ke longkang, kalo tak asik tersumbat, anai-anai timbus buat sarang.

Dun have anything special nak di ketengahkan. All of my to-be storied tak der sentimental value mahupun commercial value.

Arakian setelah melangkaui 3 bulan aku berkira-kira mahu melancarkan perang saraf terhadap pest yg dikurnia darjah Cik Siti Paduka Kus
aku nekad menggunakan concept repellant yg didatangkan khas dari Daiso of Japan.

Aku beli 2 jenis... satu yang bentuk pill biru besar yang boleh break down into quarters, satu lagi yang grain type (bentuk sejibok cat sand), dia tulis terms "EVASION", gigih lah aku pi free online dictionary nak taw apa dia EVASION

Traditionally , I used to apply konsep tangkap dan lepas.
Akan tetapi ini memerlukan disiplin & kerajinan yang tinggi. Tak kurang jua sifat kemanusiaan yang tinggi.

Sudah tangkap tak boleh simpan Ti Paduka Kus lama-lama dalam perangkap atas sebab

1)  kebersihan (tamo dia terberak dalam sangkar apalagi terkencing, dikuatiri vurus kencing tikus tersebar.)
2) sebab kasihan dia haus tak minum… water supply is vital. Tak makan tak per lagi.
3) kecenderungan Ti Paduka Kus mencederakan diri sendiri amat tinggi. 
Berdasarkan pengalaman rata2 Ti Paduka Kus akan cedera di bahagian skull dan muncung sehingga menampakkan bones. Wahhh.. ini baru Skulls & Bones yang sebenar!
Tak dapat dikenalpasti samada sebab menyondol-nyondol cubaan meloloskan diri ataupun sebab stress, tertekan ataupun gejala boring entahkan jua tanda protes. Tapi aku tak pernah suspect Ti paduka Kus ada intention nak prolong further commit suicide ka apa.

 Cer lihat kesan gerikan maut gigi tikus pada aluminium packaging aku nyer rat repellant. Evasion type lah konon. Buat aku down ajer. Aku baru potong packaging tu, tabur suku kandungan dia kat dapur malam tadi. Ni aku bangun pagi tadi dah kena serangan balas. Malam tadi jenuh nak tidur kena ambush dek tikus. Di gigit-gigitnya jari manisku tanpa mercy. Aku dah seriau... takut kena infection deyyy.. 

No comments:

Post a Comment